2009/07/15

pass

idag åkte jag till passmyndigheten för att få mig en identitet igen. det är lite stressande att inte kunna visa upp en giltig legitimation, vare sig det handlar om att handla med visakortet eller om man skulle bli stoppad under övningskörning. för jag vet inte om det räcker att Mannen har körkortet med sig. det skulle ju rent teoretiskt kunna vara vem som helst bakom ratten istället för personen på körtillståndet.

jag trodde det skulle vara enorma köer nu när det är semestertider och folk upptäcker att de inte har ett pass när de ska åka till varmare breddgrader. tog mig en nummerlapp när jag kom fram. fem nummer före. klockan var inte ens fyra, så mannen skulle inte ens vara i närheten när det väl skulle bli min tur. då ringde mamma som en räddande ängel och ville träffa bebis efter jobbet. hon var där på tio minuter. på den tiden hade jag hunnit vara framme vid luckan och få bekräftat att jag måste ha med personen som ska styrka min identitet under hela proceduren. när mamma väl kom fram tog jag en lapp, och då var det bara två före.

värsta nymodigheterna med fjärrstyrd kamera och tryckkänslig platta som man skriver sin namnteckning på. och passet har jag i handen på en vecka. ska kolla läget om bebis behöver ett för finlandsresan. annars hade det vart najs och ha ett om man skulle få för sig att ta en spontan resa till t.ex spanien i höst. för man vet ju aldrig.

Inga kommentarer: