2010/05/16

flytteri flyttera

i måndags fick Häggberts nycklarna till sitt nya hus, vilket resulterade i ett par intensiva dagar med renovering samt flytt. mest städning blev det väl för damernas del, men det kan jag gott säga att det gör inte mig speciellt mycket. förvisso var jag lite sen till flyttandet då minigrisens spräckta tidschema innebar att hon väckte oss inte förrän tjugo över nio. sovmorgon, yay!

förvånansvärt nog satt energin efter flytten kvar ett bra tag, så jag har röjt lite här hemma också. den månatliga rundan till återvinningsplatsen är en upplyftande aktivitet, dels för att allt redan från början är sorterat efter jungfrulig råvara, men också känslan av att man drar sitt strå till stacken är najs.

och det kan jag meddela att större delen av mitt bostadsområde inte gör. stundtals undrar jag om det inte är en soptipp jag bor i. sortera ut biologiskt? nja, det är ju jobbigt. låtom oss slänga brännbart i det komposterbara så att de som ändå försöker gör det helt i onödan. eller varför inte stapla påsar utanför inkasten så allt ligger utspritt dagen därpå. grovsopor ska jag nog inte ens nämna, dessa läggs på hög lite här och där.

suget efter ett eget hus blir ju inte mindre av detta faktum, men realist som man är så har jag istället registrerat oss på boplats för att hitta något som passar för en framtida familjeplanering. jag säger prompt nej till att vagga tre trappor upp ytterligare en graviditet, och nej till att släpa ytterligare ett spädbarn upp för tre trappor (hujedamej om det mot förmodan skulle bli två). hej till markplan eller hiss! hus får det bli längre fram.

Inga kommentarer: