2008/11/13

fram och tillbaka

natten började med att grisen vaknade av sig själv innan väckarklockan ringde vid tre. vad kan det ha varit, typ tio minuter innan kanske. tuttdags! det sögs och småylades om vartannat. när det gått ett tag kollade jag på klockan och insåg att nästa inställning på väckarklockan skulle sätta igång vilken sekund som helst. då var klockan sex. konstant sugande i tre timmar med andra ord.

eftersom hon nu inte får i sig mer än nån droppe av mammamjölken så ylar hon så fort man förflyttar henne mer än tre millimeter från tutten. det skapar viss problematik när man ska t.ex blanda ersättning, vilket jag gjorde. eller att gå på toaletten. men det gjorde jag också. än så länge är hon inte så stor att det är något större hinder att ha henne på armen och kissa.

90 ml ersättning och bums i säng igen. hoppades på att hon skulle bli dyngtrött av maten, men NJET. eftersom tuttvårtorna kändes som sura tvättsvampar tänkte jag att fingret skulle fungera i sövande syfte, men NJET IGEN. vid åtta hade hon fortfarande inte somnat. då halade jag fram den trötta påsen som skall likna ett bröst, och vips så somnade hon. eller ja, efter 10 minuter. kollade på klockan, 08:17. somnade, började drömma och vaknade sen med ett ryck. 08:25. vilka bra att gå upp eftersom klockan skulle ringa fem minuter senare ändå.

halv tio gick vi ut, promenerade ett par hållplatser eftersom vi var en halvtimma före tidtabellen. 11:00 var det presentutdelning på jobbet. massa gratulationer och kramar. lämnade över ylaren till M, han jobbar ju ändå i samma byggnad. kunde äta lunch ostört. fast hon hängde över axeln vid ett annat bord så jag var tvungen att stirra lite.

promenad en hållplats tillbaka till marklandsgatan och ettans spårvagn hela vägen till östra sjukhuset och bb-avdelningen där jag kvitterade ut ett stycke bröstpump. passade på att gå på toaletten på drottning silvias barnklinik där kusinen jobbar. annars är det lite problematiskt att få med barnvagnen in om det inte är en handikapptoa eller något större wc.

väl hemma igen satte jag igång att pumpa så fort M kom hem och tog över gosandet. på närmare en timme fick jag knappt pumpat 5 ml ens. bah. mera öl och pumpa igen.

hon har bajsat två gånger idag. nu ska vi sova.

2 kommentarer:

ausi sa...

Fan alltså, du har inte tänkt på att ge upp ammandet helt? Det var ju samma bekymmer med Josse att hon inte knappt hade ngn mjölk, så dom började med bara flaska efter några veckor. :-(

hochlash sa...

får se hur det går med pumpandet.