2008/12/06

bilder

har suttit och sorterat lite bilder nu ikväll. har haft en del liggande på den bärbara datorn, men som blivit flyttade till en annan mapp än den vi har alla andra bilder i. M brukar inte vara så pigg på att göra allt lättöverskådligt, utan allt brukar för det mesta hamna i numrerade mappar. det blir jag som får ta hand om städandet. har hittat en massa roliga bilder man inte sett på hur länge som helst. som t.ex mina operationsbilder på högerhanden. fick narkossköterskan att fotografera min uppsnittade näve under karpaltunneloperationen. nasty, men roligt. :D

just nu har vi 9,4 gig bilder, och mer blir det. RAW-formatet på den nya kameran hamnar på strax över 8 meg bilden. konverterar man dem sedan till tiff blir dom helt plötsligt 57 meg. helt sjukt. det kan bli en hel del, med tanke på att vi sen i måndags redan tagit långt över 300 bilder. blir rätt stor skillnad mot de sunkiga mobilkamerabilderna man har tagit fram till nu.

M har gått och lagt sig med grisen. jag passar på att grejja, det blir inte så mkt av den varan annars. imorgon bitti ska vi åka till svärföräldrarna och baka tunnbröd i deras vedeldade ugn. det är helt sjukt gött. sen har deras granne en julmarknad i sitt hönshus. massa pynt och tingeltangel. ibland kan man hitta fina grejjer. som nåt år som vi köpte en eldkorg till farsan. ett annat år köpte jag en porslinsängel till morsan. den står framme året om. årets julklappar ger mig tandvärk. vill helst inte tänka på dem. två är avklarade, en till är på gång. den blir nog den bästa. resten får vi jobba på.

Inga kommentarer: