2009/03/26

livet på landet

jag vet inte riktigt hur jag lyckades, men det var länge sedan jag sov så gött som natten till igår. vaknade inte ens när M åkte till jobbet, utan blev väckt av minigrisens bökande. inatt var det andra bullar. albin sov mellan oss, och han är en grejhund, även i sömnen. nån gång på morgontimmarna höll han på med nåt så både jag och M vaknade. smart som han var (M alltså) beodrade han abbe att lägga sig på golvet istället. får se hur natten artar sig, är grisetrött redan, och klockan är bara sju.

åkte till jobbet idag med landsbygdsbuss™, bland annat. det tog mig nästan två timmar från dörr till dörr. på jobbet var det en information om omställningsförsäkringen för oss som blivit uppsagda i det senaste varslet. det är inte kul att åka dit längre fastän alla blir glada över att träffa bebis. jag blir bara arg och irriterad över situationen som råder just nu. veckans snigel i ögat är att cheferna inte kan kosta på sig att vara ödmjuka i sina samtal med uppsagda personer, utan kommer med en massa onödiga motargument och förklaringar istället för att bara lyssna på vad man har att säga. hade jag varit arbetsgivare hade jag velat ta in all kritik och göra det bästa av den. tydligen funkar det inte så där borta.

bara för typ en månad sen blev M helt panikslagen så fort bebis kräktes, "fortfortfort papper, handduk!!!". nu är det mest "åååhhh". mycket roande. själv insåg jag redan för länge sedan att skadan är redan gjord när kräkset väl landat. visserligen kan man ju alltid parera för att det sprider ut sig, men det spelar ju egentligen inte så stor roll. än så länge är lite dregel i min mun det värsta. mamma menar på att det inte skulle göra nånting alls om bebis bajsade i munnen på henne. jag tror inte om jag själv skulle ta det med ro, men mormödrar kanske tänker annorlunda. jag vet inte.

det är kallt här ute på landet. jag gör sånadär husliga grejer som att tända eld i pannan så man får värme i elementen och tempererat vatten. annars blir det lite skogspromenader med albin med bebis på magen. gårdagen spenderades med att läsa de 400 sidor jag hade kvar i millenniumtrilogin. ikväll kanske jag börjar på heart-shaped box av joe hill, om jag nu lyckas hålla mig vaken så länge att det skulle kännas aktuellt.

M fyller 30 på lördag. egentligen var det tänkt att vi skulle gått på fest hos ängesbloms, men då de har dragit på sig både mancolds och vanliga förkylningar är festen numera inställd. istället går vi kanske ut och äter. köttbullar på ikea känns lagom fancy, det var vad vi åt när jag för en gångs skull hade födelsedag förra året. sen mådde jag ju förvisso jävligt illa vid den tidpunkten att det hade nog varit ganska bortkastat med flådig middag på valfri restaurang med rätter i 150-kronorsklassen. vi är inte så mycket för fest egentligen, därför bjöd jag på lite enkel tårta när jag fyllde år. M verkar inte vara överdrivet intresserad av något mer utsvävat heller. vi lägger krut på bebiskorvens festligheter istället. barnkalas, det är grejjer det!

nu känner jag att om jag fortsätter kommer det bara bli en massa trams och ordbajseri, så jag går ner och slänger tvätten i torktumlaren. på ett dygn har bebis genererat en full maskin med tvätt. då är det hur bra som helst att bo i hus med egen tvättstuga! ibland önskar jag mig nåt sånt här, men jag har insett att det smakar mer än det kostar. jag är bekväm av mig och får gärna saker och ting gjort åt mig, men innerst inne kanske det bor en liten hustomte i mig ändå. det ryckte lite i hustarmen när vi körde genom gerrebacka och såg alla fina hus bre ut sig i en idyll.

ok, nu är det färdigbloggat.

2 kommentarer:

ausi sa...

men ni får ju greja lite tårta iaf så att presenten i min garderob kan överlämnas ;-)
Tååååårta till den gravida eller ännu bättre marängswiss mmmmm...

ausi sa...

nu har jag tom. drömt att du sa " jaa ok då vi slänger väll ihop lite marängswiss då så att du blir nöjd" ... ett tecken? .... jag vet inte ..