2009/09/21

magnifik måndag

snyltade till mig en sovmorgon då bebiskorven grymtade till vid sju och började sedan tjöta en halvtimma senare. gick upp vid tio, åt frukost och kollade på UR-program om växthuseffekten och annat miljörelaterat. hann inte titta färdigt då jag hade tandläkartid halv tolv. hade lite ångest över det då jag drömt att jag missade tiden. av den anledningen var jag ute i god tid tills jag insåg att jag troligen lämnat plånboken i bilen (jajjemen, himla smart). fick ta cykeln som har alldeles för lite luft för att det ska vara snällt mot innerslangarna, men vad göt man inte för sina tänders skull.

tre hål och 40 minuter senare var jag 2650 kronor fattigare, men med en hel mun. nu har jag frisktandvård ett tag framöver, och förhoppningsvis har jag inte lika många hål när jag ska på munbesiktning nästa gång.

mötte upp bebis och mannen och gjorde lite bankärenden. man känner sig alltid lika vuxen när man fattar en massa bra ekonomiska beslut. nu har jag en post-it-lapp mindre med saker att göra.

tog dessutom en sväng förbi gymmet och frös våra kort ett halvår. först ville vi säga upp dem, men det känns å definitivt så det blev 6 månaders paus istället. det är ju inte så att vi utnyttjar de 345 kronor per kort vi betalas varje månad. de 700 kronorna kan vi spara istället.

efter en thailunch avvek mannen med bebis och jag tog en runda till emmaus där jag fyndade två miljörelaterade böcker samt en glasburk. och NU kommer det magnifika med hela dagen: en helt okänd äldre man kommer ut precis efter mig och börjar fråga mig om växlarna fungerar bra. han hade tjyvkikat på växelvajern och sett att den behöver spännas. och han gör detta åt mig. bara sådär. först blev jag lite nervös och trodde han ville ha betalt för det, men det visade sig vara en helt normal och godhjärtad man som tyckte att jag förtjänade ha fungerande växlar. det gjorde min dag.

nu är det dock bara jobbigt, för varenda tand ilar nu när bedövningen har släppt. speciellt de tänderna som inte är lagade.

1 kommentar:

NEA sa...

Vill du ha tandråd kom till mig. Tänkte att eftersom jag gått i skolan en hel månad nu så är det dags att börja jobba lite privat. ;)

När det gäller ditt träningskort ska du inte frysa det. Du ska börja träna istället! :)